פקס : 09-9574349
טלפונים : 077-635-01-00 , 054-444-58-11
סוקולוב 61 ' הרצליה
office@liorsharon.co.il

עוסק פטור

משרדינו נותן שירותי ייצוג מול מוסדות, הנה”ח, הפקת תלושי שכר, חשבות ודוחות שנתיים לעוסקים פטורים. לנוחיותכם הכנתי מדריך לפתיחת התיק “עוסק פטור”

מדריך
עוסק פטור זהו עסק שצפי המחזור העסקי שלו נמוך מתקרה מסוימת. תקרה זו משתנה מדי שנה אך נכון לשנת 2019 עומדת על 100,187 שקלים. במקרה כזה יהיה פטור העסק מדיווח והגשת דוחות חודשיים למס ערך מוסף. אולם, עוסק פטור חייב להגיש בתום השנה דיווח על המחזור העסקי למע”מ עד 31/01/2020 ודו”ח שנתי למס הכנסה עד 30/04/2020. מעבר לכך, עוסק פטור אינו רשאי להוציא חשבוניות מס כי אם קבלות בלבד וכן אינו רשאי לנכות מס תשומות הכלול בחשבוניות מס שהוצאו עבורו.

חשוב לציין כי קיימים מספר מקצועות שמחויבים בפתיחת עוסק מורשה: מנהלי חשבונות, פסיכולוגים, רופאים, אדריכלים, עורכי דין, מהנדסים, מודדים, סוכני ביטוח ועוד וזאת, ללא כל קשר למחזור העסקי הצפוי להם. בכל מקרה כדאי לבדוק במע”מ ועם איש מקצוע באם לפתוח תיק עוסק מורשה או עוסק פטור.

על מנת להתחיל את התהליך יש להיות בעל חשבון בנק. פעמים רבות מומלץ לפתוח חשבון בנק לטובת העסק, אך אין הכרח. בנוסף, מומלץ גם להוציא כרטיס אשראי ופנקסי צ’קים על שם העסק. במידה וחשבון העסק הוא חשבון משפחתי, אז בעל העסק צריך להחתים את בן או בת הזוג על הצהרה המעידה על כך שהוא מאשר שימוש בחשבונו. ובנוסף לזה יש לקבל אישור מאיש מקצוע כגון רואה חשבון או יועץ מס.

פתיחת תיק
מבחינת רשויות החוק והמיסוי במדינת ישראל, ביום שבו מתחילה פעילות עסקית, יש לגשת ראשית למע”מ ולאחר מכן למס הכנסה על מנת לפתוח תיק ברשויות הללו. יש לגשת למע”מ ולמלא טופס 821 (הורד טופס 821) ולהביא אתכם את המסמכים הבאים:

  1. אישור מהבנק על פתיחת חשבון על שם העוסק
  2. צילום תעודת זהות
  3. חוזה שכירות
  4. תעודת מקצוע


בתום התהליך יקבל בעל העסק תעודה זמנית לפתיחת עסק

לאחר מכן יש לגשת לפקיד השומה הקרוב לאזור העסק ולמסור את פרטיכם האישיים באמצעות טופס 5329 (הורד טופס5329 ):

  1. שם ושם משפחה
  2. מספר תעודת הזהות
  3. כתובת העסק
  4. כתובת פרטית
  5. מספרי טלפון
  6. מהות העסק
  7. תאריך פתיחת העסק


בנוסף, יש צורך לפתוח תיק במחלקת העצמאים בביטוח לאומי ובכל חודש לשלם לביטוח לאומי מקדמות על פי רמת הכנסה שהוצהרה באמצעות טופס 6101 דין וחשבון רב שנתי.(להורדת טופס 6101).

ניהול ספרים, ניכויים ומקדמות
פנקסי חשבונות – בהתאם לפקודת מס ההכנסה וחוק מס ערך מוסף, כל בעל עסק חייב לנהל פנקסי חשבונות. יש לציין בספרים אלו כל תקבול וכל הוצאה וכן את אופן התשלום. כמו כן, חשוב לציין שיש לשמור את המסמכים של בית העסק במשך 7 שנים. מקדמות – לרוב, לאחר פתיחת תיק במס הכנסה ישלח אל בית העסק פנקס מקדמות. באמצעות פנקס זה משלמים מס הכנסה לאורך השנה, בהתאם לדיווח על מחזור העסקאות של העסק. חשוב לציין כי אם נראה לבעל העסק ששיעור המקדמות אינו ריאלי, ניתן ואפשר לערער על כך במס הכנסה. ניכוי מס במקור- זוהי עוד דרך באמצעותה משלם בית העסק את המיסים. קיימים לקוחות המחויבים לנכות מס במקור, מתשלומים היוצאים מהם. בתום שנת המס יש לבקש מלקוחות שניכו מס במקור אישור שנתי על ניכוי מס הכנסה מתשלומים המחייבים ניכוי מס במקור באמצעות טופס 806/857. או אז, יש להודיע לפקיד השומה ולהצהיר על ניכוי מס במקור זה והוא יופחת מהסכום שיש לשלם למס הכנסה בתום שנת המס.

דו”חות שנתיים
עוסק פטור חייב להגיש דו”ח שנתי של הוצאות והכנסות על כל הפעילות העסקית שנערכה בעסק מה- 1 בינואר ועד ל-31 בדצמבר באותה שנה. דו”ח זה יוגש ישירות לפקיד השומה וניתן להגיש את הדו”ח השנתי עד תום חודש אפריל, לאחר תום שנת המס. במקרים מיוחדים, ניתן לבקש אורכה נוספת על ידי בקשה לפקיד השומה.

עוסק פטור ועובדים
עוסק פטור המעסיק עובדים צריך לפתוח תיק ניכויים, לדווח ולהעביר תשלום למס הכנסה באמצעות פנקסים שנשלחים אל בית העסק וכן לדווח ולשלם לביטוח לאומי עבור עובדיו.

בכל מקרה, רצוי לפנות לאיש מקצוע כמו יועץ מס או רואה חשבון וזאת על מנת לקבל אינפורמציה מלאה לגבי דרישות רשויות המיסוי וגם בכדי לתכנן עד כמה שניתן את חבות המס העתידית. פיקוח נכון על תזרים הכסף (הוצאות והכנסות) משפיע ישירות על הצלחת העסק לכן גם כאן מומלץ להיעזר ביועץ מס או רואה חשבון על מנת שיסייעו לבנות את מערכת הנהלת החשבונות המתאימה ביותר בשבילכם.